urologická klinika  :  :  urologie praha  >>  co je to urologie?

Co je to urologie

Co je to?
Urologie je lékařský obor zaměřující se především na diagnostiku a léčbu onemocnění močového ústrojí a mužských pohlavních orgánů. Ledviny jsou základním orgánem močové soustavy, shromažďují a vytvářejí moč. Vzniklá moč je odváděna močovými cestami (močovod, močový měchýř a močovou trubicí) z těla ven. Pohlavní orgány mužské jsou: varlata, nadvarlata, semenné váčky, prostata. Všechny výše uvedené struktury urolog v rámci urologického vyšetření může vyšetřit.

Kdy se používá?
Na základě Vašich obtíží, například pálení při močení, krev v moči, poruchy močení, bolesti v bederní krajině atd., Vás může nejčastěji obvodní, interní nebo dětský lékař odeslat na urologické vyšetření.

K čemu bude?
Urologické vyšetření urolog provádí s cílem určit Vaše onemocnění nebo zkontrolovat průběh stávajícího onemocnění. Určí-li lékař Vaše onemocnění, navrhne léčbu a pozve Vás, pokud stav nevyžaduje hospitalizaci, na kontrolu. V léčbě se uplatňují nejvíce tyto metody: farmakoterapie (užívání léků), úprava životosprávy či operace.

Jaký je princip?
Urologické vyšetření zahajuje lékař vstupním pohovorem s pacientem. Cílenými dotazy na zdraví, zaměstnání a rodinu lékař sestaví tzv. anamnézu. Poté vyšetří pacienta pohledem, poklepe na močový měchýř a do oblasti bederní páteře a provede u mužů vyšetření prostaty přes konečník. Ke stanovení konkrétního onemocnění obvykle použije pomocného laboratorního vyšetření moče, krve, případně ejakulátu. K potvrzení nebo upřesnění diagnózy onemocnění může urolog použít speciálních diagnostických metod, např. ultrazvuku, CT, magnetické rezonance, endoskopického vyšetření (vyšetření pomocí optického přístroje), RTG vyšetření s kontrastem či uroflowmetrie (vyšetření proudu moče).

Jak bylo zmíněno výše, jedná se zejména o vyšetření ledvin a močového systému ultrazvukem. Dále RTG vylučovací urografii - vyšetření ozřejmující průběh vylučovacích cest pomocí kontrastní látky, kterou dostane před vyšetřením pacient do žíly, a která se následně rychle z těla vyloučí ven. Další zobrazovací metodou je CT vyšetření a vyšetření magnetickou rezonancí. Endoskopicky je možno zobrazit močové cesty. Výhodou endoskopického vyšetření je, že je zároveň možné provést v rámci vyšetření i jednoduché operační zákroky. Další skupinou je vyšetření urodynamické, které odhaluje tzv. poruchy vylučování moči, provázející některé vrozené vady, roztroušenou sklerózu, cukrovku a některé poúrazové stavy.

Jak se připravit?

Při základní urologickém vyšetření není třeba speciální přípravy. Pokud Vám urolog doporučí nějaké ze speciálních vyšetření, podrobně Vás o přípravě na něj bude informovat.

Jak vyšetření probíhá?
Lékař s Vámi nejprve pohovoří, poté si odložíte do spodního prádla a bude následovat klinické vyšetření, které může zahrnovat zejména u mužů vyšetření prostaty. To lékař provádí přes Váš konečník za použití gumové rukavice a znecitlivujícího gelu. Další speciální vyšetření lékař předepisuje na základě Vašeho onemocnění.

Kam povedou další kroky?
Další postup Vám lékař oznámí na závěr vyšetření.

cheapdesign.cz

Copyright © 2005 Urologická klinika. All Rigth Reserved. Created by Cheapdesign.cz. SEO - Cheapdesign.cz